De golflengte van Onda Italiana is vrij.
Het is de frequentie van de Italiaanse radio in Amsterdam. Het is ook het begin van een cultureel avontuur dat theater, onderwijs, films en nog meer bevat.
Omdat cultuur de wereld kan veranderen, meer dan politiek en zelfs meer dan economie. Geloven jullie dat?

La lunghezza d'onda di Onda Italiana è libera.
È la frequenza della radio italiana di Amsterdam. Ed è anche l'inizio di un'avventura culturale che comprende teatro, didattica, cinema e altro.
Perché la cultura può cambiare il mondo, anche più della politica o persino dell'economia. Non credete?



donderdag 9 september 2010

Pandabolletjes op de Noordermarkt



Het was lang geleden: 2 maanden geleden om precies te zijn. Toen ik het laatste stukje op deze blog heb geschreven, was ik nog druk bezig met Pinocchio in Love. Nu, 2 maanden later, ben ik nog met van alles en nog wat bezig, maar ook met de gevolgen van Pinocchio.

“Pandabolletjes” is een kort tekstje dat ik in 2007 heb geschreven voor de voorstelling ANDERS van Quelli di Astaroth. Toen Gijs (dirigent Ricciotti Ensemble) aan mij vroeg of ik iets had voor het repertoire van het orkest, heb ik Pandabolletjes gestuurd. Misha Sporck heeft mijn tekst op muziek gezet voor Ricciotti. En zo is een grappig tekstje zonder pretenties opgenomen in een partituur. Ik ben er heel blij mee. Tijdens de zomertour van het Ricciotti Ensemble (die van Pinocchio in Love) heb ik met Pandabolletjes op verschillende locaties kunnen optreden. En dit alles omringd met een uit 40 musici bestaand orkest.

En nu: de Noordermarkt in Amsterdam is bekend voor zijn lekkere biologische producten. Op zaterdag 11 september om 13.00 uur zal het Ricciotti Ensemble optreden op de Noordermarkt. Pandabolletjes is opgenomen in het programma. Er zullen veel mensen komen om... boodschappen te doen op de markt!

PANDABOLLETJES

De bakker om de hoek. Vertrouwd. Al jaren.

Kwaliteit is echt niet bijzonder, maar ik hoef niet ver weg om een paar bolletjes te kopen. Lekker makkelijk.

Pandabolletjes vond ik wel lekker. Niets bijzonders hoor, maar toch wel lekker met kaas of salami. Het heeft ook lang geduurd voor ik me die naam kon herinneren. Panda bolletjes. Zo’n rare naam vond ik dat. Ik heb nooit durven vragen waarom ze zo heten. Niet zo belangrijk eigenlijk.

Maar op een dag:

“Pandabolletjes hebben we niet meer.”

“Oh! Waarom?”

“Het liep niet. Aan het einde van de dag waren ze niet verkocht.”

“Was ik dan de enige klant die ze kocht?”

“Ja,Wilt u wat anders?”


Son passati 2 mesi dall’ultimo articolo che ho scritto su questo blog. È ora di ricominciare. 2 mesi fa ero ero nel mezzo della produzione di Pinocchio in Love. Ora, passati 2 mesi, sono ancora impegnato con le conseguenze di quel Pinocchio.


“Pandabolletjes”
è un breve testo in olandese che ho scritto nel 2007 in occasione dello spettacolo ANDERS di Quelli di Astaroth. In Pandabolletjes racconto dei “panini panda” che per anni ho comprato dal fornaio all’angolo. Quando Gijs (il direttore d’orchestra di Ricciotti Ensemble) mi chiese di proporgli qualcosa per il loro repertorio, gli ho spedito questo testo. Ed è così che mi sono ritrovato la mia storiella senza pretese musicato da Misha Stork: insomma un vero e proprio spartito. È stato divertente proporlo durante diverse rappresentazioni nel corso della turnè estiva dei Ricciotti, la turnè di Pinocchio in Love, tanto per intenderci.


Ora, sabato 11 settembre alle 13.00 riproporrò Pandabolletjes al Noodermarkt come parte del loro programma musicale di Ricciotti Ensemble. Il Noordermarkt è peraltro famoso per il suo mercato di prodotti biologici. E così sicuramente verrà molta gente... se non altro per fare la spesa.

Nu op/Ora su You Tube

Geen opmerkingen: